JÖVŐKÉP

JÖVŐKÉPÜNK ÖSSZEFOGLALÁSA

Intézményesítés

A kutatási eredmények és tapasztalatszerzés összegzése, valamint a következtetések levonása
után a sajátos nevelési igényű személyek, kiemelten az autizmussal élő személyek támogatása
érdekében az aktív szakmai és szakpolitikai együttműködés kialakítását határoztuk meg
hosszútávú célként, valamint egy újszerű komplex és interdiszciplináris fejlesztő központ
létrehozását
, melyben kiemelt szerepet kap a team munka és az egész életen át tartó tanulás,
valamint a család támogatása is, a komplex fejlesztés és az integráció elősegítése mellett. Az
intézmény fontos színtere a sajátos nevelési igényű személyek, kiemelten az autizmussal élő
személyek befogadása és integrációja a programok, rendezvények által. Kiemelt feladata az
intézménynek az önálló életre nevelés, melynek kulcseleme a munkára nevelés, mely által a
társadalom hasznos tagjaivá válnak.
A család élet támogatása is szükséges. Segíteni kell a szülőket gyermekük elfogadásában és
megértésében. A család támogatása a fejlesztés szempontjából is szükséges, hiszen sokszor
otthoni gyakorlásra szükség van. Kulcsfontosságú a megfelelő szülő – gyermek és a szülő –
szakember kapcsolat is.

A társadalom hasznos tagjává válás alappillére a munkára nevelés. A munkára nevelés
komplex előre megtervezett, tudatos fejlesztést igényel, mely során a gyermek úgy jut el a
pénzkeresésig, hogy közben végig jól érezte magát. A munkára nevelés során is nagy szerepe
van a családnak, szülőknek. A munkára nevelés folyamata: az önkiszolgáló munka, a
közösségi munka, gyakorlati munka, a termelő munka. A munkának a társadalmi integráción
kívül fontos szerepe van a megfelelő önbecsülés kialakulásában is.
A Földön több mint egy milliárd fogyatékos ember él, ez a világ népességének kb. 15%-a.
(World Report on Disability, 2011) A Fogyatékos Személyek Jogairól szóló Egyezmény
(Convention on the Rights of Persons with Disabilities-CRPD) és a Funkcióképesség,
fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (International Classification of
Functioning, Disability and Health -ICF) kiemelik azokat a környezeti tényezőket, amelyek
korlátozzák a fogyatékos személyek társadalmi részvételét: nem megfelelő szakpolitikai
tervezés, inadekvát szabványok, negatív attitűd, a tévhitek és előítéletek akadályt jelentenek,
szolgáltatások hiánya, szolgáltatások problémái, hiányos finanszírozás, az akadálymentesítés
hiánya, a konzultáció hiánya és a fogyatékos személyek döntésekben való részvételének
hiánya és az adatok hiánya. A megoldási javaslatok között nagy szerepet kap az a paradigma,
miszerint „fel kell hívni a társadalom figyelmét a fogyatékosság megértésére, „elfogadására”.
A befogadó társadalom szemléletformálásához nagyban hozzájárul a kölcsönös tisztelet és
megértés. Kulcsfontosságú, hogy a nyilvánosság jobban megismerje a fogyatékosságot,
nézzen szembe a negatív attitűddel, és próbálja elfogadhatóan képviselni a fogyatékosságot.
(World Report on Disability, 2011) A társadalmi érzékenyítést elősegítésének módszerei
között megtaláljuk a szimulációs gyakorlatokat, mely során a résztvevők betekintést nyernek
a fogyatékos személyek erősségeibe, problémáiba, életmódjukba. (Patterson, 1980) Fontos,
hogy a szimulációs gyakorlatokat más módszerekkel együtt használjuk, különben erősíthetik a
negatív attitűdöt a fogyatékos személyek iránt. A szimuláció mellett alkalmazható ajánlott
módszerek (Pivik és mtsai, 2002): közvetlen interakciók létesítése fogyatékos személyekkel
szabadidős tevékenységek során, fogyatékos és nem fogyatékos személyek páros, baráti
interakciói, információ közvetítése a fogyatékosságról, olvasmányélmények, filmélmények
fogyatékos személyekkel kapcsolatosan, meseélmények fogyatékos személyekkel
kapcsolatban, részvétel fogyatékos személyek élő beszámolóin, filmek, filmrészletek
feldolgozása, részvétel fogyatékos csoportok, szervezetek ülésein, részvétel érzékenyítő
programokon, interjúkészítés fogyatékos személyekkel.

A már fentebb kiemelt komplex környezeti feletételeket Mórahalom maximálisan biztosítja a
már meglévő vizes és szárazföldi lehetőségeivel. Az alapinfrastruktúra adott, ebből kifolyólag
az igény is megfelelő mind a fejlesztendő személyek, mind családjaik, mind a már meglévő
intézmények felől. Szakmai lehetőségek, igények és a Szegedi Tudományegyetemmel,
valamint az Eötvös Lóránt Tudományegyetemmel folytatott együttműködés biztosítja, hogy a
szakemberek megfelelő szaktudásukkal együttműködve folytassák munkájukat.
A nemzetközi együttműködés fontos bázisa lenne a Mórahalmon megvalósuló Intézményes
Szolgáltató Központ, mely a kutatás során szerzett következtetéseket és tapasztalatokat
ötvözve valósít meg egy olyan egészségügyi, szociális és köznevelési ellátást, mely
hosszútávon hazai és nemzetközi modellként működhet.

Az Intézményes Fejlesztő Központ olyan lehetőséget teremt meg fogyatékkal élő személyek
számára, kiemelten az autista személyek számára, mellyel a személyes igényeket figyelembe
véve, személyre szabottan komplex fejlesztéssel segítséget kapnak a mindennapi élethez, az
önálló életvitelhez, a munka világához való alkalmazkodáshoz, melyek által hasznos tagjaivá
válhatnak a társadalomnak. Közvetett úton pedig a társadalmi szemléletformálással a
sztereotípiák csökkentésével a társadalmi befogadás növekedik, valamint az intézményben
megvalósuló szakképzésekkel a szakemberhiány is csökken.

A kutatás azt igazolta, hogy nagy szükség van egy Intézményes Szolgáltató Központra, hiszen
a szakképzések, az ellátás a fejlesztések és terápiák területén, az infrastruktúra és az
intézmények számát illetően is számos hiányosság van.
Az intézmény célja:
• Egy olyan komplex köznevelési, egészségügyi és szociális ellátás biztosítása, mely
születéstől segíti a különleges bánásmódot igénylő személyeket, kiemelten az
autizmus spektrumzavarral élő személyeket. A differenciált egyénre szabott terápiák
biztosítása a megfelelő szakemberek együttműködésével team munkában.
• A munkába állás támogatása, a társadalmi integráció segítése, a társadalom hasznos
tagjává válás elősegítése.
• A különleges bánásmódot igénylő személyek családjainak szakszerű és megfelelő
segítségnyújtás és tanácsadás biztosítása.
• A többségi személyek érzékenyítése.
• A szakemberhiány pótlásának elősegítése műhelymunkák, képzések és
továbbképzések által.

Az intézmény célja a komplex segítés és fejlesztés megvalósítása team munkában, az egész
életen át tartó tanulás biztosítása és a társadalomba történő integráció megvalósítása.
A célok megvalósításához intézmény fő feladati között szerepet kap az önálló életre nevelés, a
munkára nevelés, a családok segítése és tanácsadása, valamint a társadalmi érzékenyítés is
megjelenik, mint feladat.

Telefonos kapcsolat

Munkanapokon
08:00 - 16:00 óra között

+ 36(62)-281-022

Kövessen bennünket

Weboldalunkon

Hírek

Íratkozzon fel a legfrisebb hírekre

eszalogo